Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Syn začal dělat motoskolu. První hodiny měl syn na cvičišti, kde měl instruktor více žáků, to nám ještě nepřišlo az tak divné. Minule měl syn již první jízdu v provozu a s jedním instruktorem jeli 2 žáci na motorkách. Instruktor jel až 3. S žáky komunikoval přes mobil. K oběma mluvil současné, celá komunikace byla jen odbočit tam a tam, pojedeme... Vůbec nijak neupozorňuje na nebezpečí, rizika. Při chybě na ne řve. Myslím e si, že nemůže plně sledovat oba jezdce na motorkách, přijde nám to i nebezpečné. Syn se již bojí dalších jízd. Můžete prosím poradit, zda smí mit instruktor najednou v provozu ve městě dva žáčky a je běžné, že se komunikace během jízdy jiz při výcviku omezí na navigování. Jak je možné postupovat?
Děkuji
Reakce
Dobrý den,
vámi popisovaný postup není standartní. Zákon o autoškolách sice dovoluje realizovat výcvik na cvičišti, kde je více žáků, ale při výcviku v provozu popisovaný postup není obvyklý. Neumožňuje kvalitní přípravu žadatelů, protože se učitel nemůže řádně každému věnovat. Rovněž není obvyklý postup pro komunikaci pomocí mobilu - většinou se používá BT komunikátor nebo radiostanice. Pokud učitel nevysvětlí chyby nebo neupozorní na rizika a nebezpečí, pak není zcela v pořádku, což se může projevit následně při zkouškách.
Vámi uváděný postup může umožnit autoškole nabízet výcvik za nižší ceny, ale na úkor kvality (učitel je placen více klienty).
Na tento nešvar profesní sdružení často upozorňovala a skupina AUTOŠKOSTVÍ na MD připravila novelu zákona o autoškolách, platnou od 1.7.2021, ve které je mimo jiné jednoznačně stanoveno, že učitel bude moci realizovat výcvik v provozu pouze jednoho žadatele a doprovodné vozidlo musí řídit učitel a ne další žadatel. Jsme přesvědčeni, že tato novela povede ke zkvalitnění přípravy a odstranění vámi popisovaného postupu.
Ptáte se na radu jak postupovat - podle mne by asi bylo nejlepší změnit autoškolu a být opatrný při jejím výběru.
Jan Černý