Nekorektní jednání intruktorů

Reagovat
Nekorektní jednání intruktorů

Dobrý den,

chtěl bych nejprve zdůrazňovat, že jsem cizinec žijící v České republice, moje čeština není dokonalá, ale i přesto studují v tomto jazyku a vyjádřím se v něj plynule, jelikož jsem dostal maturitu v českém gymnáziu. Ve své rodné zemí jsem zvyklý na jiný strandardy co se týče zákaznického servisu, nejsem zvyklý na to, že bych musel jakožto klient dělat všechny kroky co se týče komunikace s autoškolou a nejsem zvyklý na sprosté jednání ze strany poskytovatele služeb, například křičet na žáka během jízdy je neakceptovatelné a málokdo by neodstoupil z auta hnedka po tom, co se vás intruktor při druhé hodině jízdy zeptá "zda jste blbý nebo co?", protože odbočíte moc brzo nebo když vás nechá čekat 15 min před začátkem jízd a rozčilí se za to, že nejste na místě včas, a vy jste teprve kvůli tomuto zpoždění odešli. Nicméně rozumím tomu, že kultura a obyčeje jsou v Česku jiné a jejich srovávání nejsou předmětem mé stížnosti, jedná se o něco podle mě vážnější.

Na autoškolu jsem se příhlásil na konce prosince minulého roku, ovšem jsem i po zaplacení a doložení vyžadovaných dokumentů nedostal žádnou zpětnou vazbu a když jsem se chtěl jít zeptat osobně proč, dozvěděl jsem se, že otevírací doby uvedené na internetě jsou chybné a že autoškolu mají otevřenou jen ve středu odpoledne, v době, kdy mám právě kurzy. Zavolal jsem tedy třikrát na uvedené číslo a dostal jsem za odpověď, že bych se ve středu měl dostavit na trenažér. Uvolnil jsem si tedy celou odpoledne a byl jsem na trenažéru. Vypadalo to patrně tak, že učitel nevěděl o tom, že přijdu, protože mě poprosil, ať vyplním příhlášku a když jsem ho informoval, že ji mám vyplněnou, řekl mi, že o tom nic nevěděl. Trenažér jsem tedy konal a dostal jsem číslo na instruktora, po měsíce jsem se mohl konečně domluvit na jízdě, instruktor měl volný termín jen na začátku února.

První dvě jízdy jsem s učitelem konal, ale koncem února jsem onemocněl covidem a zůstal v karanténě, zrušil jsem tak některé jízdy. Během dalších jízd instruktor nezaznamenal ani jednu z nich v knižce a nevěděl jsem tedy, kolik jsme jich měli. V průběhu března jsem byl zdržen v zahraničí a zrušil jsem opět jízdy. Když jsem se vrátil 15., dostal jsem za odpověď, že volných jízd bude jen od 14. dubna, šel jsem tedy na autoškolu a poprosil jsem učitele, ať mi dá číslo jiného instruktora. Dotyčná instruktorka mi neodpověděla a nevzala mi telefon. Po čtyřech dnech jsem dostal odpověď: mohli jsme se domluvit víceméně na stejných termínech, co mi nabízel předchozí instruktor, akorát musím ráno projet celé město tramvajem a paní opravdu nemá jiné volné termíny, než přesně v 8 ráno čtvrtek nebo pátek. Vzal jsem to přesto, protože jsme se s předchozím instruktorem moc nerozuměli, na mě totiž nadával a bylo mi to velice nepříjemné.

Tento týden mi paní napíše večer před jízdem, že musí termín posunout na 4 odpoledne, uvolním si tedy odpoledne a zruším si doučování. Dvě hodiny před jízdou mi napíše, že jízdu zruší, žádnou omlouvu ani nic, jen "děkuji za pochopení". Instruktorce jsem během předchozích jízd několikrát informoval, že musím během tohoto týdne konat důležité zkoušky a že pondělí a čtvrtek ve městě nebudu, nicméně mi paní nabízí buď pondělí, nebo čtvrtek ráno a i přesto, že ji o to poprosím několikrát z toho důvodu, že si to musím naplánovat předem, nechce mi nabízet jiné přesné datum než ty, které se mi nehodí.

Jelikož nevím, kolik mi zbyde jízd, protože jsem knižku nechal u instruktorky, vyjádřím ji ve zprávě své obavy o tom, že by mi výcvik mohl končit v červenci, kdy se mám z města odstěhovat pryč, čemuž mi dotyčná neodpovídá. Když na tom trvám, konečně mi napíše, že na telefonu není (zprávu jsem napsal v 14.00, tedy před zrušenou jízdou), řekne mi, že "za nic nemůže" s vyčítavou narážkou o tom, že jsem dvakrát přišel na jízdu s pětiminutovým zpožděním. Když ji zase poprosím o to, aby mi dala přesnější termín, paní mě informuje o tom, že mi zbyde před závěrečnou zkouškou už jen pár jízd a upozurňuje mě, že by mi mohla započítat jízdy, co v knížce nebyly napsány a poslat mě hned na závěrečné, nebo že bych si kvůli tomu měl zaplatit 1,5 hodinu navíc za 1300kč. Nevím tedy, jestli bych tuto zprávu měl interpretovat jako hrozbu, připomínám, že paní neví přesně, kolik je těch jízd nezaznamenaných, a poslat mě na zavěrečnou bez jistoty, že jsem je konal, je legálně nemožné.

Tohle mi zrovna přišlo jako třešnička na dortu. Nevím, jaké jsou legální implikace takového chování, ale přijde mi to dost neetické na to, abych vyžadoval své peníze zpět a přešel na jinou autoškolu. Připomínám opět, že na tohle nejsem vůbec zvyklý, v podstatě jsem nic takového nikdy neviděl a mám spíš za obvyklé, že by takové jednání mohlo být podmínkou propouštění zaměstnance, pokud zaměstnavatel dbá na dobrou reputace svého podníku. Navíc musím dodat, že se jedná o autoškolu, co dává na internetu reklamy o tom, že jsou jejich instruktoři spolehlivé a že mají přátelský přístup k žákům.

Jak bych měl postupovat při řešení tohoto sporu?



Reakce

Dobrý den, podle Vašeho popisu se asi jedná o větší autoškolu s více učiteli a v tom případě má určitě tato autoškola nějaké vedení, nějakého majitele. Problémy, které popisujete, nejsou na řešení pro ombudsmana, ale s vaší zkušeností s chováním učitelů jste měl nejdřív oslovit vedení autoškoly a snažit se s nimi řešit popsané problémy. Většina majitelů autoškol má zájem na dobrém jménu své firmy a snaží se napravit a urovnat vztahy mezi klientem a učitelem, které mnohdy vzniknou špatnou komunikací. Pokud by nedošlo k nápravě, měl jste okamžitě změnit autoškolu. Peníze za absolvovanou výuku a výcvik Vám původní autoškola nevrací, vystaví Vám tzv. převodku a vrátí Vám pouze peníze za neodučené hodiny. V nové autoškole absolvujete jen zbytek nedoučených hodin výuky a výcviku.
Uvádíte, že jste několikrát z osobních důvodů rušil naplánované jízdy. To mnohdy bývá pro učitele autoškol signál neodpovědného přístupu uchazeče o řidičské oprávnění. Učitelé autoškol jsou placeni za odučené hodiny, pokud jim klienti naplánované jízdy ruší, musí si sehnat jiné klienty a pak se věnují těm, kteří mají o výcvik prokazatelný zájem. Své důvody zrušených jízd jste měl projednat s vedením autoškoly a svým učitelem. Píšete, že nemáte zapsané v průkazu odježděné hodiny. To je přece i v zájmu Vás jako klienta, mít přehled o odježděných hodinách. Navíc každou odjetou jízdu podepisujete v záznamu o provozu cvičného vozidla. Tak by to samé mělo být zaznamenáno v průkazu.
Jako první krok oslovte se svojí nespokojeností vedení autoškoly a domluvte zjednání nápravy.
Pokud to nepomůže, požádejte o výstupní list a přejděte do jiné autoškoly. Pak můžete své zkušenosti s první autoškolou sdělit v recenzích dalším zájemcům.