Vyhození od zkoušky - bezdůvodně pomalá jízda?

Reagovat
Vyhození od zkoušky - bezdůvodně pomalá jízda?

Hezký den.

Dnes jsem na první pokus neudělala jízdy na zkouškách v autoškole. Pro uvedení do situace - celou dobu mě na jízdách učitelka chválila za můj “defenzivní” styl jízdy. Poslední dvě jízdy otočila a najednou jí vadilo, že jedu občas moc pomalu. Během jízd jsem za celou dobu neudělala žádnou jinou chybu či přestupek.

Dnes jsem byla vyhozena za bezdůvodně pomalou jízdu, žádné jiné porušení jsem neměla. Komisař zjevně dostal echo, na čem mě nachytat, místo uliček se stopkami, přednostmi a zónami 30 jsme vyrazili do Královopolského tunelu v Brně. Konkrétně mi byla vytknuta:

- pomalá jízda na kruhovém objezdu (jela jsem přes 20 km/hod na rychlostní stupeň 2, učitelkou mi totiž bylo už dřív řečeno, že 3 nemám na kruhovém objezdů vůbec dávat);
- při připojování před tunelem (velmi krátký připojovací pruh, nic nejelo) jsem jela rychlostí 35 km/hod a ihned po zařazení se rozjela na 59 km/hod, nejvyšší povolená 60 km/hod;
- při sjíždění (bylo mi řečeno, že budeme odbočovat doprava, v životě jsem tam nejela, takže zcela neznalá další situace) jsem si potom dovolila zpomalit - bylo mi řečeno, že opět jedu jako šnek a zpomalovat nesmím.

Vím, že je v zákoně uvedeno, že je zakázána bezdůvodně pomalá jízda, ale tyto situace se snad za bezdůvodně pomalou jízdu pokládat nedají. Řidič snad má povinnost rychlost jízdy přizpůsobit svým řidičským schopnostem, není-liž pravda? Pro srovnání - stejnou trasu jsem ihned absolvovala s matkou - 27 let aktivní řidička bez jediné nehody či dokonce bodu. Na kruhovém objezdů dosahovala rychlosti maximálně 25 km/hod, v připojovacím pruhu 45 km/hod.



Reakce

Vážená tazatelko,
těžko můžeme dle Vašeho jednostranného vyjádření posoudit, zda zkušební komisař dostal, jak píšete echo od učitelky AŠ na čem Vás nachytat. Žadatel o řidičské oprávnění, který skládá zkoušku z praktické jízdy, by měl prokázat znalosti z předpisů a zásad bezpečné jízdy, dovednosti v řízení motorových vozidel a aplikaci znalostí a dovedností v praxi a také chování v provozu na pozemních komunikacích, nejen v uličkách se stopkami, ale i v neznámém prostředí (ve Vašem případě Brno). Všechny tyto posuzované hodnoty zkušební komisař na závěr zkoušky vyhodnotí a sdělí výsledek. Hodnotí se například řízení vozidla mimo obec vyššími rychlostmi, než je rychlost v obci, ovládání vozidla ve vyšších rychlostech, nejet nepřiměřeně nízkou rychlostí při optimálních podmínkách dovolujících rychlost vyšší, atd. Jednotlivé úkony zkoušky z praktické jízdy upravuje § 42 zákona č. 247/2000 Sb., a dále jsou dílčí úkony pro jednotlivé skupiny vozidel upřesněny v § 19 vyhlášky č. 167/2002 Sb., kterou se uvedený zákon provádí. Po prostudování těchto požadavku na znalosti, dovednosti a chování žadatele získáte povědomí o náročnosti zkoušky. O výsledku zkoušky z praktické jízdy jistě sepsal zkušební komisař záznam, ve kterém uvedl všechny nedostatky zjištěné při zkoušce z praktické jízdy. Podpisem záznamu o průběhu zkoušky z praktické jízdy pak potvrzujete seznámení s výsledkem zkoušky a odůvodněním výsledného hodnocení. Měla jste možnost odmítnout záznam o zkoušce z praktické jízdy podepsat, (v tomto případě podepíše záznam učitel autoškoly). Pokud s hodnocením zkušebního komisaře nesouhlasíte, cítíte se poškozena, a máte za to, že disponujete požadovanými znalostmi a dovednostmi v řízení motorových vozidel, tak jak vyžaduje platná legislativa, tak se můžete se svoji námitkou na výrok zkušebního komisaře obrátit na Ministerstvo dopravy, které je orgánem státního dozoru nad zkušebními komisaři. Je třeba si vyžádat na příslušném úřadu, u kterého je zkušební komisař zaměstnán, kopii záznamu o průběhu zkoušky a tu k námitce přiložit. Ministerstvo Vaši námitku prověří, vyžádá si vyjádření osob přítomných zkoušce a posoudí skutkový stav věci a následně vydá stanovisko k postupu zkušebního komisaře a jeho hodnocení. V případě zjištění pochybení se zástupce ministerstva další zkoušky zúčastní osobně. V takovém případě hodnotí jízdu zkušební komisař a následně jízdu a průběh vedení zkoušky pracovník ministerstva. Tento proces je zdlouhavý, proto je dobré vše důkladně zvážit. Ve Vašem případě bychom doporučili řádně se připravit na opakovanou zkoušku, protože důvody Vašeho neúspěchu jsou oprávněné, např. Vámi zmiňovaná jízda v připojovacím pruhu. Nájezd a samotný připojovací pruh před Královopolským tunelem je dostatečně dlouhý, abyste postupně získala rychlost vozidel jedoucích v průběžném pruhu (60km/h) a plynule se zařadila do průběžného jízdního pruhu. Vaše zařazovací rychlost 35km/h je opravdu málo, i když žádné vozidlo nejelo v průběžném pruhu.