Vážený ombudsmane,
obracím se na Vás s prosbou o pomoc při řešení situace, která mě hluboce znepokojuje a psychicky vyčerpává. Od května 2024 jsem studentkou autoškoly Mgr. Jiřího Tauchmana v Mělníku, kde se snažím získat řidičské oprávnění skupiny A (motocykl bez omezení výkonu). Během výcviku jsem však narazila na několik problémů, které mi brání v jeho úspěšném dokončení.
1) Protahování výcviku a odmítnutí přihlášení ke zkoušce: Navzdory tomu, že jsem základní výcvik (13 hodin) dokončila již 27. července 2024, stále nejsem přihlášena ke zkoušce. Instruktoři opakovaně požadovali dokupování dalších lekcí, přestože moje schopnosti již posoudilo několik nezávislých instruktorů, kteří neshledávají žádný problém s tím, abych byla ke zkoušce připuštěna.
2) Nevhodná komunikace a nesrovnalosti v záznamech: Během výcviku jsem se setkala s několika nesrovnalostmi v záznamech o jízdách, například v datu zahájení mého výcviku. Kromě toho jsem byla vystavena nevhodné komunikaci, která zahrnovala i vulgární výroky typu „Trhni mi nohou se zákonem!!!“, což mě hluboce zasáhlo a demotivovalo.
3) Pochyby a obavy ze zaujatosti: Instruktoři opakovaně vyjadřovali pochybnosti o mých schopnostech řídit motocykl. Cítím, že může docházet k zaujatosti vůči mé osobě, a obávám se, že právě z tohoto důvodu nejsem přihlášena ke zkoušce. Mám obavy, že mě pan Tauchman mohl být zaujatý, protože jsem odmítla jeho doporučení získat řidičské oprávnění na nižší stupeň (A2) místo plnohodnotného oprávnění skupiny A, i když jsem svou velkou motorku ovládala bez problémů.
Tato situace mi způsobila značné problémy, protože se mi nyní nedaří najít jinou autoškolu, která by mě přihlásila ke zkoušce, a to kvůli tomu, že jim z mého případu nevznikne žádný zisk. Některé autoškoly požadují doplacení dalších hodin, aby si jejich instruktoři ověřili moje schopnosti na jiné motorce. Jsem psychicky i finančně vyčerpaná, sezóna je téměř u konce, a já stále nemám řidičské oprávnění, o kterém jsem snila.
Nechci se dostávat do žádných právních sporů, pouze chci mít příležitost být zcela legálně a oficiálně připuštěna ke zkouškám a mít možnost prokázat své schopnosti před nezaujatým komisařem.
V neposlední řadě bych chtěla vyjádřit nespokojenost s některými nevhodnými komentáři ze strany instruktora Pavla Ilka, které se v průběhu výcviku objevily. Jsem si vědoma, že jsem mohla udělat chyby, například v podobě příliš neformální komunikace, ale jeho narážky a komentáře nebyly vždy vhodné a naopak mě uváděly do nepříjemné situace. Mám printscreeny z naší WhatsApp komunikace, které tuto skutečnost dokládají.
Ráda bych případně ochránila další žáky, kteří mohou být vystaveni podobné situaci, a žádám Vás o diskrétní přístup k mé žádosti. Obávám se možných následků ze strany majitele autoškoly, pokud by se dozvěděl, že jsem podala tuto žádost.
Děkuji Vám za zvážení mého případu a případnou pomoc či radu, jak dále postupovat.
Reakce
Add1:
§ 30 zákona č. 247/2000 Sb. upravuej ukončení výuky a výcviku takto:
(1) Výuku a výcvik žadatele o řidičské oprávnění ukončí provozovatel autoškoly za předpokladu, že žadatel o řidičské oprávnění absolvoval minimální počet hodin výuky a výcviku stanovený učební osnovou pro příslušnou skupinu vozidel, popřípadě vyšší počet hodin dohodnutých mezi žadatelem o řidičské oprávnění a provozovatelem autoškoly, a má potřebné znalosti a dovednosti požadované pro zkoušku z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Pokud žadatel trvá na ukončení výuky a výcviku a na přihlášení ke zkoušce, ačkoli potřebné znalosti a dovednosti podle předchozí věty nemá, ukončí provozovatel autoškoly výuku a výcvik na základě jeho písemné žádosti; jde-li o osobu mladší 18 let, ukončí výuku a výcvik pouze s písemným souhlasem jejího zákonného zástupce.
Tedy pokud na tom trváte, autoškola výcvik ukončit musí a přihlásí Vás ke zkoušce do 15 dní (§ 32 cit. zákona).
Add 2: Pokud autoškola postupuje v rozporu se zákonem, je třeba být ostražitý a případně autoškolu změnit.
Add 3: zaujatost neumíme posoudit z Vašeho vylíčení.
Nemáte úplně pravdu, že převzetí žadatele, který absolvoval podstatnou část výcviku jinde, neznamená pro novou autoškolu zisk. Obvykle se účtuje poplatek za převod (administrativa a náklady na zkoušku) a nakolik jízd z důvodu právě toho, aby žadatel byl na zkoušku připraven. Bez toho mu motocykl nelze svěřit k samostatné jízdě.
Jak se rozhodnete je na Vás.