Dobrý den.
Mám dva okruhy dotazu.
Za prvé: existuje nějaká statistika kolik žáků autoškoly opakuje závěrečné jjízdy s komisařem v dnešním systému a kolik jich opakovalo jízdy ve starém systému, kdy komisaři byli policisté?
Dnešní systém až do očí bijící skutečnosí nahrává autoškolám a komisařům. Z žáků mají další profit při opakování jízd. Kdyby opakované zkoušky byly zdarma, nebo s nějakým mírným poplatkem, tak počet opakování by se určitě drasticky snížil.
A ještě možná jiná statistika, která by mě zajímala. Porovnání autoškol, hlediska úspěšnosti závěrečných jízd. Jaký je problém se s komisařem domluvit ať nechá žáka opakovat protože......
Za druhé: existuje zápis, proč žák neudělal závěrečné jízdy? Nebo mu je pouze sděleno, že neudělal. Kde takový zápis mohu sehnat?
Existují nějaké standardy, za jaké přestupky žák neudělá zkoušku? Dnes žák neudělá zkoušku za to, že jel na padesátce čtyřicítkou, že dostatečně neotočil hlavu, že dostatečně nepřibrzdil atd. Vyloženě subjektivní. Myslíte, že je správné, když se komisař a instruktor v autě baví jako dva nejlepší kamarádi?
Reakce
Vážený tazateli,
s dotazem, zda existuje statistika úspěšnosti žadatelů o řidičský průkaz v dnešním systému a za policie se musíte obrátit na Ministerstvo dopravy. Porovnání úspěšnosti autoškol by Vám pravděpodobně mělo opět sdělit Ministerstvo dopravy, pokud jsou schopni takovou statistiku vygenerovat ze systému E-testy, kam se zapisují veškeré výsledky zkoušky z odborné způsobilosti, včetně autoškoly, která žadatele přihlásila ke zkoušce. K Vaší poznámce o opakovaných zkouškách a výši poplatku, či žádném poplatku za opakovanou zkoušku, můžeme sdělit pouze to, že pokud máte dojem, že 100,- Kč za opakovanou zkoušku z testů a 400,- Kč za opakovanou zkoušku z praktické jízdy (platí se obci s rozšířenou působností nikoliv zkušebnímu komisaři) je vysoký a že by se snížil počet opakovaných zkoušek, je milný. Naopak, poplatek za opakovanou zkoušku by se měl razantně zvýšit, aby se žadatelé o ŘP lépe připravili na opakovanou zkoušku. Poplatky autoškole za přistavení vozidla a učitele autoškoly k opakované zkoušce by měli být uvedeny v ceníku autoškoly. Pokud máte výhrady k výši poplatku, tak je možnost opakovanou zkoušku provést u jiného provozovatele autoškoly. K Vašemu druhému dotazu. Zkušební komisař je povinen o průběhu zkoušky z praktické jízdy pořídit písemný záznam, který může být i v elektronické podobě (§ 42 odst. 1, zák. č. 247/2000 Sb.,) a měl by obsahovat náležitosti uvedené v § 19 odst. 5. vyhl. č. 167/2002 Sb., včetně údajů o znalostech, dovednostech a chování prověřovaných v rámci zkoušky z praktické jízdy a hodnocení. Kopii záznamů zkoušky z praktické jízdy si může žadatel o ŘP vyžádat na příslušném ORP, kde skládal zkoušku. Zkoušku z praktické jízdy nám upravuje § 42, 43 zák. č. 247/2000Sb., (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-247?text=247%2F2000 ) a § 19 vyhlášky 167/2002 Sb., (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-167?text=247%2F2000 ) včetně hodnocení praktické jízdy, kde se dočtete veškeré náležitosti, které žadatel o ŘP musí při zkoušce z praktické jízdy prokázat. Vztah zkušební komisař a učitel AŠ nemůžeme posuzovat, nemáme bližší informace. Pokud máte jakékoli výhrady k chování či vystupování zkušebního komisaře, máte možnost se obrátit na tajemníka příslušného ORP u kterého je zkušební komisař zaměstnán.