Dobrý den, mám problém v autoškole Rostislav Pater, se sídlem v Hlučíně, ulice Bochenkova 6. Do autoškoly jsem se přihlásila k absolvování kurzu na řidičské oprávnění skupiny C a C+E. Nebydlím v Ostravě ani okolí, ale pracuji v Ostravě Porubě a mezi směnami, když mám volno je pro mě lepší dělat autoškolu v okolí práce než bydliště. Z Ostravy Poruby mám do Hlučína lepší dostupnost než do jiných autoškol v Ostravě (z důvodu rozsáhlých oprav silnic). Ze začátku vypadalo vše dobře, při podání přihlášky byla paní personální příjemná, říkala, že mají dostatek učitelů (na skupinu C- údajně 3 učitelé). Dala mi kontaktní údaje na online přihlašování a plánování jízd.
Bohužel, hned při první hodině teorie, kdy jsme probírali zdravovědu, kterou učil pan učitel Jahoda (učí výcvik skupin B, C) , mi řekl, že online přihlašování je mi k ničemu, protože to nikdo nepoužívá, že se na jízdách budeme domlouvat telefonicky a taky řekl, že on je jediný učitel na skupinu C.
Vzhledem k tomu, že pan učitel Jahoda nebydlí ani v Ostravě ani v Hlučíně, ale až v Hynčicích u města Město Albrechtice, tak plánuje jízdy delší než je obvyklé. Jezdí se běžně na skupině C 4 vyučovací hodiny, což je 180 minut čistého času. Hned na první úvodní jízdu dorazil o 30 minut později. Měli sme začátek v 9.30h, ale s vozidlem na cvičiště přijel až v 10h. Z první jizdy jsem byla nadšená a tak sem ani moc nesledovala čas, ikdyž se mi zdálo, že sme skončili dříve. Další jízda byla za 14 dní, kdy jsem bohužel já dorazila o 15minut později, protože jsem jsem měla volno a jela jsem až z domu. Měla sem strach, že když mu řeknu, že ten den nemohu, tak budu další týden bez jízd a to jsem nechtěla. Měli sme mít začátek v 10h, dorazila jsem v 10.15h, proběhla kontrola vozidla před jízdou a jeli sme. Na konci jízd jsme se vraceli na místo výjezdu, kam jsme dorazili ve 12.30h. Když jsem po vystoupení z auta kontrolovala hodinky a počítala délku jízdy, zeptala jsem se učitele , zda bychom mohli někdy jet taky trochu déle, vzhledem k tomu, že sme se 2x zpozdili a ještě končíme dříve. Na to mi odpověděl, že to můžeme trochu protáhnout, ale že taky nesmím zapomínat na jeho dojezd od sídla autoškoly k parkovišti auta (skupina C- nákladní vozidlo, parkují jinde než je sídlo autoškoly) a po jízdě se zase musí dopravit k autoškole a proto končíme dříve, protože čas na přemístění mu autoškola nezaplatí. Nákladní vůz na jízdy pro skupinu C parkují v Petřkovicích u Ostravy, odkud taky začíná jízda, když se koná závěrečná zkouška s komisařem. Takže si prý můžu vybrat zda-li budeme jezdit z parkoviště u Hlučínské přehrady anebo z areálu kde parkují auto. A taky mi doporučil ať nějakou půlhodinu neřeším, ať nemám zbytečné problémy.
Nevím co těmi problémy myslel, každopádně jsem v půlce výcviku. Jeho přístup se mi nelíbí, ale mám strach to nějak řešit s vedením autoškoly aby se mi pak nějakým způsobem učitel Jahoda nemstil. Kromě toho, když jsem se ptala, jak to vypadá na zkouškách ve skupině B a C, řekl, že z 18 žáků, kteří byli na zkoušce v druhém týdnu měsíce října, udělali zkoušku na skupinu B jen 2 žáci a na skupinu C neudělal zkoušku nikdo z šesti žáků. Teď přemýšlím jestli mám vůbec v téhle autoškole dál zůstávat nebo si najít jinou. Podle mě, když je tak malá úspěšnost v absolvování zkoušky, tak je na vině minimálně z poloviny učitel autoškoly, že žáka nepřipravil dostatečně.
S pozdravem
Raději bezejména
Reakce
Dobrý den, způsob plánování výuky a výcviku je vždy na zvyklostech dané autoškoly a mnoho učitelů stále plánuje praktický výcvik při výuce teorie nebo telefonicky.
Závažné sdělení je to, že praktické jízdy jsou plánovány ve 4 hodinových celcích. Zákon 247/2000 Sb. v § 27 uvádí:
(2) Provozovatel autoškoly je dále povinen zajistit, aby
a) vyučovací hodina trvala 45 minut,
b) výcvik v řízení vozidla netrval déle než dvě vyučovací hodiny denně u jednoho žadatele; ve třetí etapě výcviku smí být výcvik v řízení jedenkrát prodloužen na čtyři vyučovací hodiny.
Z uvedeného vyplývá, že učitel autoškoly nemůže mimo třetí etapy (to je 8 hodin jízdy z celkových 18-ti hodin) plánovat čtyř hodinové celky. Dále není možné, aby učitel zkrátil vyučovací hodinu z důvodu převozu vozidla z autoškoly. 45 minut vyučovací hodiny neznamená 45 minut praktické jízdy. V tomto čase je i předodjezdová prohlídka vozidla provedená uchazečem pod dohledem učitele, seznámení s tím, co se bude procvičovat a na závěr vyhodnocení uplynulé výuky.
Uvedená autoškola má v ceníku cenu za jednu hodinu výcviku nákladního automobilu 750 Kč. To je 16,66 Kč za minutu. Pokud Váš učitel přijede o 30 minut později na výuku a tento čas nenahradí, tak jste přišla o 500 Kč. Důvod neúspěšnosti uchazečů bude zřejmě v tom, že jejich praktický výcvik v řízení je nedostatečný z hlediska krácení času výcviku. S těmito skutečnostmi se obraťte na vedení autoškoly a požadujte zjednání nápravy. Pokud se tak nestane, změňte autoškolu a uvedené zkušenosti s touto autoškolou oznamte příslušnému Krajskému úřadu.