Dobrý den, dnes jsem dělal závěrečnou zkoušku na osobní automobil. Při přejezdu chráněným železničním přejezdem, svítilo bílé přerušované světlo, závora byla na hoře, tak jsem jej přejel rychlostí 25 km/h i když vím, že tento tip přejezdu můžu přejet rychlostí až 50 km/h, jenomže za přejezdem byla viditelná nerovnost, tak jsem tomu jízdu přizpůsobil. Zkušebním komisařem, mně však bylo vyčteno, že jsem před přejezdem nezkontroloval, jestli nejede vlak z levé, nebo pravé strany a zkoušku jsem díky tomu neudělal. V dostupné literatuře, jsem však nikde nenašel, že na chráněném žel. přejezdu, pokud funguje světelná signalizace i závory, se musím přesvědčit pohledem do obou stran, jestli se neblíží kolejové vozidlo. Proto se Vás chci zeptat, jestli jsem opravdu porušil vyhlášku, nebo pan komisař nepostupoval správně. Děkuji za odpověď:
Reakce
Vážený pane,
podle ustanovení § 28 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), si musí řidič před železničním přejezdem počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. Této povinnosti není řidič zproštěn ani v případě, kdy svítí přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení. Forma a způsob naplnění uvedené povinnosti je závislá na místě, okolním prostředí a výhledových podmínkách každého jednotlivého železničního přejezdu. Existují přejezdy přehledné s rozhledovými podmínkami na vzdálenost např. 300 metrů na obě strany železniční dráhy, kdy je bez problémů možné přejezd přejet za stanovených podmínek rychlostí max. 50 km/h, jsou však nezřídka i místa, kdy je výhled na železniční dráhu komplikovaný výhledovými překážkami, nebo stavebně technický stav přejezdu neodpovídá bezpečnému přejetí, pak je nutné, s ohledem na bezpečnostní rizika rychlost snížit a to i přes to, že svítí přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení.