Původní příspěvek:
Vážení obracím se na vás s žádostí o vydaní stanoviska, jak správně řešit níže popsanou situaci v souladu se zákonem. Jsem provozovatel autoškoly v Ostravě a rád bych znal Váš názor na tuto situaci.
Jde o situaci, kdy máme železniční přejezd (viz. obrazová příloha) který je opatřen svislými dopravními značkami A 32 b Výstražný kříž pro železniční přejezd vícekolejný a P 6 Stůj, dej přednost v jízdě! . A tady nastává rozpor, neboť kde máme správně zastavit vozidlo? Dle § 28 odst. 5, zákona č. 361/2000 Sb. „Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.“ Objevilo se však několik ojedinělých názoru z řad zástupců autoškol a některých zkušebních komisařů, že by řidič měl vždy zastavit před touto dopravní značkou (STOP a železniční kříž, umístěné na jednom sloupku), pokud ovšem nemá výhled, tak by se mělo provést tzv. dvojí zastavení, nejprve před značkou zastavit a poté si popojet na výhled. Tento výklad je podle zastánců na základě vyhlášky č. 294/2015 Sb. Příloha č. 1 provedení značky A 32 a popř A 32 b. Ptám se, jestli je tedy v tomto případě nadřazený zákon nebo vyhláška? Která právní norma má větší váhu?
Můj názor je ten že podstatné je zastavení na výhledu, tak jak praví litera zákona resp. § 28, odst.5 zákona č. 361/2000 Sb. Jak máme řešit situaci kdy zastavení před touto značkou, jak je některými zkušebními komisaři vyžadováno, bylo správné a bezpečné? Dvojí zastavení nepovažuji za bezpečné, neboť řidič, který bude stát za námi, by mohl nabýt dojmu, že se rozjíždíme a v případě druhého zastavení které nebude předpokládat, do nás narazit a případně nás posunout i do prostor kolejiště, pod jedoucí vlak. V konkrétním případě který přikládám ve fotodokumentaci, je vzdálenost značky (STOP a železniční kříž, umístěné na jednom sloupku) od kolejnice 6 m, to se rovná prostoru kdy za značku se vleze celé osobní auto, podstatné je že z pravé strany řidič nemá výhled pokud by stál před značkou, je zde ve výhledu zeleň a trafostanice, musí stát za značkou aby měl náležitý rozhled na trať.
Prosím o Vaše vyjádření k dané situaci a ideálně stanovit postup, jak správně vyřešit tuto situaci.
Vážení obracím se na vás s žádostí o vydaní stanoviska, jak správně řešit níže popsanou situaci v souladu se zákonem. Jsem provozovatel autoškoly v Ostravě a rád bych znal Váš názor na tuto situaci.
Jde o situaci, kdy máme železniční přejezd (viz. obrazová příloha) který je opatřen svislými dopravními značkami A 32 b Výstražný kříž pro železniční přejezd vícekolejný a P 6 Stůj, dej přednost v jízdě! . A tady nastává rozpor, neboť kde máme správně zastavit vozidlo? Dle § 28 odst. 5, zákona č. 361/2000 Sb. „Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.“ Objevilo se však několik ojedinělých názoru z řad zástupců autoškol a některých zkušebních komisařů, že by řidič měl vždy zastavit před touto dopravní značkou (STOP a železniční kříž, umístěné na jednom sloupku), pokud ovšem nemá výhled, tak by se mělo provést tzv. dvojí zastavení, nejprve před značkou zastavit a poté si popojet na výhled. Tento výklad je podle zastánců na základě vyhlášky č. 294/2015 Sb. Příloha č. 1 provedení značky A 32 a popř A 32 b. Ptám se, jestli je tedy v tomto případě nadřazený zákon nebo vyhláška? Která právní norma má větší váhu?
Můj názor je ten že podstatné je zastavení na výhledu, tak jak praví litera zákona resp. § 28, odst.5 zákona č. 361/2000 Sb. Jak máme řešit situaci kdy zastavení před touto značkou, jak je některými zkušebními komisaři vyžadováno, bylo správné a bezpečné? Dvojí zastavení nepovažuji za bezpečné, neboť řidič, který bude stát za námi, by mohl nabýt dojmu, že se rozjíždíme a v případě druhého zastavení které nebude předpokládat, do nás narazit a případně nás posunout i do prostor kolejiště, pod jedoucí vlak. V konkrétním případě který přikládám ve fotodokumentaci, je vzdálenost značky (STOP a železniční kříž, umístěné na jednom sloupku) od kolejnice 6 m, to se rovná prostoru kdy za značku se vleze celé osobní auto, podstatné je že z pravé strany řidič nemá výhled pokud by stál před značkou, je zde ve výhledu zeleň a trafostanice, musí stát za značkou aby měl náležitý rozhled na trať.
Prosím o Vaše vyjádření k dané situaci a ideálně stanovit postup, jak správně vyřešit tuto situaci.